
I dagens Extra finns en artikel om 80-talsprylar samt en ruta med rubriken ”5 sätt att återuppleva 1980-talet”. Vad hittar vi där om inte en (analog) länk till din favoritblogg? Kul som tusan!
I dagens Extra finns en artikel om 80-talsprylar samt en ruta med rubriken ”5 sätt att återuppleva 1980-talet”. Vad hittar vi där om inte en (analog) länk till din favoritblogg? Kul som tusan!
Nu har jag bytt till ett stabilare webbhotell och i samband med det passade jag på att fräscha upp designen. Speciell omsorg har lagts på besökare med mobil och jag tror att de kommer märka en klar skillnad till det bättre. Förslag på annat som kan förbättras mottages tacksamt. Nu ska jag koncentrera mig på nästa annons istället och jag kan avslöja att den innehåller en känd svensk tyngdlyftare som får superkrafter från en serietidning!
Ett vanligt problem på bloggar är att när någon svarar på en kommentar får den som skrev den ursprungliga kommentaren inget meddelande om detta. Det som kunde ha blivit en intressant diskussion dör i sin linda. Så kan vi då rakt inte ha det! Därför kan man nu kryssa i ”Maila mig vid svar” och vips är problemet löst. Mailadressen används inte till något annat än detta och man kan när som helst avsluta sin ”prenumeration”. Bara att köra på alltså! Jag hoppas att det här leder till fler trevliga diskussioner om all härlig 80-talsreklam.
När jag startade den här bloggen trodde jag att det roligaste skulle vara att leta fram annonserna. Men snart märkte jag att det var kul att samla in fakta också, att få leka grävande journalist. Och nu har jag insett att det allra roligaste (förutom kommentarerna från er läsare förstås) är alla kontakter jag får med experter inom olika områden, eller snarare – och det här menar jag med all kärlek – nördarna. Sportfånar, flygplansmodellbyggare, piloter, kundtjänstmedarbetare på snacksföretag, samlare av obskyra ting – ingen går säker för mina förfrågningar. Och alla är så vänliga och delar med sig av kunskaperna de har.
Och som om det inte var roligt nog: efter inlägget om luktisar har en läsare skickat in en hel karta sådana! Rymdroboten – check, skunken – check. Skunkens doft gav mig en massiv flashback från barndomen. Det fanns något som luktade exakt så men jag kan inte för mitt liv komma på vad det var. Nån leksak? Ett suddgummi? Mina dojor? Jag ske be brorsan komma över och lukta på den (skunkluktisen!) så får vi se om vi kommer på det. Tusen tack till Anders för presenten!
Jag blev så glad så jag köpte en ny domän till bloggen, så inom kort nås den på en snajsigare adress (jag pekar om den gamla adressen såklart så inga länkar eller bokmärken går sönder).
Peace & love!
För att möta anstormningen av skrikande fans har 80-talsreklam bytt server. Nu har vi lastbalansering, 100%-ig upptid på namnservern och inte minst kraftigt utökat utrymme så att alla annonserna ska få plats ordentligt.
Now bring it on!
Nu finns en Flattr-knapp vid varje inlägg så den som känner sig givmild kan klicka på en sådan så får jag en krona eller två. Alla eventuella intäkter kommer gå oavkortat till nya serietidningar.
När jag sitter och går igenom mina tidningar hittar jag inte bara fantastiska annonser, utan ibland även riktigt snygga framsidor. Därför finns nu sidan Tidningar där jag delar med mig av mina favoriter.
Nog för att texterna jag skriver är fantastiska, men det viktigaste med den här bloggen är ändå bilderna. De visas redan nu i väl tilltagen storlek, större än i de flesta bloggar. Men ibland vill man ta en närmare titt och kanske läsa en liten text i en annons. Därför kan man nu klicka på bilderna och se dem ännu större (ca 720 pixlar breda). Det är något som jag vet kan tänka mig är efterfrågat.
Vissa inlägg har också små, relaterade bilder infällda i texten. Dessa kan man också klicka på för att få upp i full storlek. Se exempel i inlägget om Vira Blåtira.
Uppmärksamma läsare kanske har märkt att något nytt dykt upp: ”relaterat inlägg”. Det är ett sätt att tipsa om annat som kan vara intressant och i bästa fall göra att man kan klicka sig vidare via de relaterade inläggen i alla oändlighet. Än så länge har inte alla inlägg detta, och vissa av de som har det länkar bara mellan varandra men allt eftersom fler annonser läggs upp kommer funktionen bli mer och mer användbar.
En annan nyhet är att delningsikonerna (Gilla, +1 och Tweet) flyttat upp så att de ligger direkt under den stora bilden så att de ska vara svårare att missa, även för de som inte orkar läsa texterna.
För den tekniskt intresserade kan jag nämna att jag använt WordPress-pluginen Simple Fields och Facebook, Twitter & Google+ Social Widgets samt en del eget kodande för bägge finesserna.