Ostbågar för finsmakaren

Estrella ostbågar

Sånt här är kul tycker jag: barn, snacks och humor. Text med ”uppstickar”-retorik. Och allt med en härlig doft av 80-tal. Men allt är inte frid och fröjd. Påsen är ju bra ful alltså. Orange logga på röd bakgrund?

Ostbågar lanserades i Sverige av OLW (Old London Wasa) under namnet ”Cheez Doodles” 1968. Estrella apade snabbt efter, redan året efter kom deras ostbågar (chips började de med redan 1957).

Estrellas ostbågar kändes alltid lite styvmoderligt behandlade, lite i skymundan av chipsen – till skillnad mot OLW som alltid haft Cheez Doodles som sitt flaggskepp. Jag tyckte dock att Estrellas smakade helt okej, men så 2008 ändrade de receptet till något solrosolja-75%-mindre-fett-75%-sämre-smak och det var väl ingen som gillade dem?

Så gick det som det gick också, försäljningen lär ha rasat något enormt för i mars 2010 försvann de från hyllorna. Då ångrade de sig nog!

Det här är den första annonsen i bloggen som är signerad – Ted Bates i Göteborg tar på sig denna.

Fantomen 9/87

4 reaktion på “Ostbågar för finsmakaren

  1. Jonas (SEX NOLL TVÅ) (5 kommentarer)

    Åh, det är så roligt att kolla in i den här bloggen – lite av en favorit. Det är verkligen reklamerna man glömt att man minns. Känner igen i princip alla (född 76). När man var liten var man nog ganska lättimponerad eftersom reklamerna gjorde så stort intryck. Nu för tiden har man lärt sig att se förbi den.

    Tack för grym blogg!

    Svara
    1. Dennis Germundal (104 kommentarer) Inläggsförfattare

      Wow, tack för uppskattningen!

      Håller med dig om reklamen, man fattade liksom inte att det var reklam när man var barn utan såg det mer som underhållning eller information :)

      Sprid ordet! :)

      Svara
      1. Jonas (SEX NOLL TVÅ) (5 kommentarer)

        Ja, så var det. Men, det fanns så lite reklam då, när kabel-TVn kom tyckte man att det var roligt med reklam, Nu är min relation till TV-reklam betydligt svalare.

        Jorå, har delat en del inlägg via facebook osv.

        Svara
        1. Dennis Germundal (104 kommentarer) Inläggsförfattare

          Ja jag minns när TV3 kom, med ”Låt kameran gå” med Grynet Molvig, Skurt och Lyckohjulet. Då var det kul med reklamen. För att inte tala om reklamen på bio som man tyckte var maffig :)

          Nu känns det snarare surt att betala dyrt för en biobiljett för att sen tvingas se massa reklam innan filmen.

          Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *